Ledende Stilling til Omstruktureret og Synergetisk Indsatsteam etter Sommerferien

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vi søger en leder til vores indsatsteam, som skal omstruktureres og re-organiseres efter sommerferien for at understøtte det store potentiale der er i at udnytte de forskellige indsatsmuligheder i mere tværfaglige – og mindre siloopdelte – synergier.

Hvem er vi?
Ungeenheden arbejder med målgruppen unge fra 14 til 30 år. Vi blev etableret i august 2021 og er sammensat af en række forskellige fagligheder, som på forskellig vis støtter unge i at komme i uddannelse og beskæftigelse. Enheden tæller således uddannelsesvejledere, sagsbehandlere på forskellige lovgivninger, jobkonsulenter, forskellige indsatsmedarbejdere og administrative funktioner. Ungeenheden er vækstet betragteligt siden etableringen fra ca. 65 medarbejdere til ca. 100, og tilvæksten er primært sket med indsatsmedarbejdere på forskellige områder.

Vi er pt. organiserede i fire overordnede teams: Et myndighedsteam, et indsatsteam, en kriminalpræventiv enhed og et vejledningsteam.

Vi søger en leder til vores indsatsteam, som fremover også vil indeholde den kriminalpræventive enhed og øvrige indsatsmedarbejdere i Ungeenheden.

Teamet består i dag udelukkende af vores ungeguides, som koordinerer og støtter unge i uddannelse og beskæftigelse jf. Lov om Kommunal Unge Indsats. Efter sommerferien vil indsatsteamet blive udvidet med tilføjelse af gode, kompetente folk, som er kommet til Ungeenheden i 2024. Det drejer sig om medarbejderne i vores kriminalpræventive enhed, medarbejderne i vores Connect indsats og medarbejderne i vores ICM-projekt.

Teamet kommer således til at bestå af 24 meget kompetente medarbejdere fra forskellige indsatsområder.

Der er 9 ungeguides der arbejder med KUI målgruppen fra 14 til 25 år, og de sikrer som nævnt koordinering og støtte til unge ifm. uddannelse og beskæftigelse. Den kriminalpræventive Enhed (KPE) består af 7 medarbejdere (plus et antal timelønnede og fritidsjobbere) – primært pædagoger – der varetager den kriminalpræventive indsats (herunder SSP) i Slagelse Kommune. KPE laver forebyggende indsatser såsom undervisningsforløb, samtaler og støtte til forældre og børn samt gadeplansarbejde. Derudover har KPE to væresteder. Connect består af 4 medarbejdere med pædagogisk baggrund, der laver indsatser jf. Servicelovens paragraf 85, både individuelle forløb og gruppeforløb. ICM-projektet består af 3 medarbejdere med blandet baggrund, som i et 2-årigt projektforløb skal være med til at udvikle housing first metoden ICM til unge i hjemløshed eller risiko for hjemløshed.

Som nævnt sker sammenlægningen fordi vi ser enorme potentialer i at kombinere de forskellige indsatsers aktiviteter i mere tværfaglige og synergetiske indsatstyper, som på bedre vis kan imødekomme de unges behov og samtidig sikre et øget fokus på tidlig opsporing og tidlig forebyggelse. Det kalder naturligvis på nogle processer omkring mindset-udvikling, metodeudvikling og fællesfaglig forståelse på tværs af lovgivninger og muligheder, som en ny leder vil skulle evne at sætte sig i spidsen for.

Hele Ungeenheden skal – sammen med det øvrige center – fra september deltage i et ambitiøst udviklings- og kompetenceforløb, hvor vi alle bliver undervist i 2 diplommoduler på Absalon i samskabelse, fælles mindset, tværfagligt samarbejde osv. med udgangspunkt i vores børn og ungepolitik. Dermed får vi på tværs af en masse aktører på børn og ungeområdet et fremtidigt fælles grundlag at stå på i vores store bestræbelser på at blive dygtigere til blandt andet tidlig opsporing og tidlig forebyggelse. Dette udviklingsforløb skal du naturligvis som leder være med til at understøtte, drive og motivere.
Ungeenheden er en del af Børn og Unge, som også består af afdeling Børn og Familie som er myndighed på barnets lov, afdeling Trivsel og Udvikling som er udfører og rummer familiehuse og døgntilbud samt Administration og Udvikling som rummer administrationsmedarbejdere og konsulenter. Der er i centerledelsen stort fokus på sammenhængskraft og samarbejde, og der eksisterer et godt og effektivt samarbejde på tværs af afdelingerne. Dette styrkes yderligere, når vores kollegaer i Børn og Familie og Administration og Udvikling rykker ud på vores matrikel efter sommerferien.

Afdelingen drives dagligt af en afdelingsleder og tre teamledere, hvoraf den ene altså fremadrettet skal være leder af et samlet indsatsteam. I lederteamet lægger vi stor vægt på relationel ledelse, og vi har et meget tæt samarbejde omkring kerneopgaven.

Om jobbet
Ledelsesopgaven består overordnet i at lede det nye sammensatte indsatsteam personalemæssigt, strategisk og fagligt. Der følger ikke budgetansvar med stillingen, da budgettet ligger centralt hos afdelingsleder. Der er dog ansvar for ledelsestilsyn og faglige bidrag ifm. budgetopfølgninger mv., ligesom der er ansvar for at bidrage til sagsfremstillinger osv. til politisk niveau.

Ungeenheden har de seneste budgetår trukket mange eksterne indsatser hjem for at levere dem fra interne medarbejdere. Men mange af disse indsatser har kørt isoleret fra hinanden og ikke i tilstrækkelig grad i kombinerede indsatstyper. Der er derfor behov for sammen med indsatsmedarbejderne at udvikle nye metoder i fællesskab, nye gruppeforløb på tværs af fagligheder og lovgivning, nye tilgange til det tidligt forebyggende arbejde osv. I Ungeenheden har vi det seneste år arbejdet på at implementere Signs Of Safety som dialogbaseret metode i samarbejdet omkring og med de unge. Den metodiske tilgang bliver fremover udrullet til flere aktører på det samlede børn og ungeområde, og der vil derfor også være behov for, at en leder fremadrettet kan videreudvikle metoden og tænke den ind i nye sammenhænge ift. indsatser osv.

Indsatsteamet får stor samarbejdsflade til stort set alle aktører på ungeområdet; skolerne, ungdomsuddannelserne, foreningslivet, erhvervslivet, rusmiddelområdet, boligområderne osv., og der ligger derfor en stor opgave for en kommende leder i at kunne agere med tværfagligt blik for opgaveløsningen og med konstant fokus på synergieffekterne i det tværfaglige samarbejde.

Der er to store opgaver fra start, som er vigtigt, at du som leder kan drive fremad. Den ene bliver at samle et helt nyt team og – udover at skabe nye metoder, samarbejdsformer osv – også have et stort fokus på at udvikle en fælles kultur omkring teamet, hvor der både skabes en tværfaglighed og samtidig gives rum til den monofaglighed, der også vil være behov for at udvikle. Den anden store opgave bliver at bidrage til god implementering af vores nye KUI distriktsmodel, som starter op 1.8.24, hvor den kommunale ungeindsats organiseres ift. det tætte distriktssamarbejde med skoler, foreninger og erhvervslivet lokalt.

Der er desuden behov for at du har erfaring med – og prioriterer – at arbejde med arbejdsmiljø og trivsel. Vi har i Ungeenheden det sidste halve års tid arbejdet med definition af kerneopgaven, kerneydelser og konkrete fagopgaver for at blive skarpere på at kunne prioritere i pressituationer og i det hele taget kontinuerligt arbejde med det psykiske arbejdsmiljø. Vi arbejder med at skabe et vitaliserende miljø og bruger blandt andet en model for vitaliserende samtaler mellem leder og medarbejder for at understøtte dette. Derudover arbejder vi med Garuda profilsystem i både vores 1:1 samtaler, vores teamdrøftelser og i vores overordnede strategiske arbejde med Ungeenhedens output.

Du bliver en del af et forholdsvis nyt lederteam bestående af en afdelingsleder og 2 andre teamlederkollegaer, der sidder med henholdsvis myndighedsledelsen og vejledningsledelsen (uddannelsesvejlederne). Pr. 1. oktober 2024 ansætter vi en ny leder for sidstnævnte, så du vil indgå i et lederteam, hvor vi skal udvikle et fælles ledersprog og en kultur omkring ledelse i fællesskab.

Vi søger en teamleder, der

  • har relevant ledererfaring og gerne lederuddannelse på f.eks. diplomniveau
  • kan bedrive ledelse af 24 fagligt meget kompetente medarbejdere og dermed balancere medarbejdernes behov for tæt ledelse med sammes behov for selvtilrettelæggelse
  • er datastærk og kan udøve databaseret ledelse
  • er meget tværfagligt funderet, en god relations skaber, ser muligheder på tværs af fagligheder og sektorer og kan stå stærkt i ledelsessamarbejdet på tværs
  • møder ind med godt humør der smitter
  • kan engagere og begejstre og skabe følgeskab
  • kan drive forandringsprocesser og løbende følge op på implementering osv.
  • er tydelig i sin kommunikation og formår balancen mellem at inddrage og involvere og trække af på ledelsesbeslutninger
  • kan og vil udfordre det øvrige ledelsesteam fagligt og strategisk
  • arbejder anerkendende og kan lede værdibaseret
  • er lydhør overfor personalets ideer og input
  • kan lede situationsbestemt
  • ser medarbejderens særlige styrker og støtte ham/hende i at udnytte dem.

Vi kan bl.a. tilbyde
  • en afdeling i stor udvikling i et center i stor udvikling
  • en afdeling med et højt fagligt niveau
  • en afdeling hvor der også gøres meget for det sociale, og hvor et velfungerende festudvalg arrangerer flere gode arrangementer om året
  • direkte ledelse af 24 meget kompetente medarbejdere der dribler med rigtig meget selv, men også har behov for ledelsesmæssig opbakning, understøttelse og styring
  • et stærkt lederteam – både internt i Ungeenheden men også på tværs til lederkollegaer i centeret
  • løbende lederudviklingssamtaler og -sparring
  • ansættelse i et center der står over for et spændende år med fælles kompetenceudvikling på tværs af fagligheder og afdelinger
  • ansættelse i en kommune der vækster og på et område, som har høj prioritet politisk.

Opgave som en del af ansøgningen
Vi arbejder dedikeret med nogle strategiske temaer i afdelingen, som er:
  • Fællesskab, Samarbejde og Forståelse
  • Kreativitet, Inspiration og Udvikling
  • Kvalitet, Systematik og Ordentlighed
  • Effektivitet, Energi og Ambitioner.
Som en del af din ansøgning skal du levere en beskrivelse af, hvordan du arbejder med de fire temaer som leder, og gerne komme med konkrete eksempler på dette (ca. 1 A4-side).

Hvor bor vi
Ungeenheden har til huse i Slagelse Kommunes uddannelsesfirkant, hvor mange af uddannelserne ligger. Adressen er Bredahlsgade 3C, Slagelse. Ungeenheden ligger centralt placeret ca. 10 minutter til fods fra Slagelse Station. Der er mange der pendler til kommunen, og kommer du med tog, tager det under en time fra København H og ca. en halv time fra Odense.

Ansættelsesvilkår
Arbejdstiden er fuld tid. Løn og ansættelse vil ske i henhold til gældende overenskomst.

Forventet tiltrædelse 1. oktober 24 eller hurtigst muligt derefter.

Ansøgningsfrist
  • mandag den 19. august 2024

Rekrutteringsprocessen
Samtaler vil blive afholdt i uge 34/35. Der afholdes én samtalerunde, men samtalen vil foregå over længere tid. Du vil i forbindelse med samtalerne blive præsenteret for en case som du skal arbejde med.

Kandidater, der inviteres til samtale, skal udfylde en Garuda Profiltest.

Flere oplysninger
Ønsker du at høre nærmere om stillingen eller har spørgsmål kan du kontakte:
Afdelingsleder, Mads Larsen, telefon: 20 18 40 12 / email: malbe@slagelse.dk

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Slagelse Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Jobcenter Slagelse - ungeafdelingen, Bredahlsgade, 4200 Slagelse

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 19-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6080312

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet