85-årig Slagelse-borger udsat for tarvelig banksvindel: Politiet advarer

Profilbillede
dato

En mand på 85 år fra Slagelse indberettede tirsdag, at han mandag middag var blevet udsat for svindel.

Han blev kontaktet af en person, der udgav sig for at være fra hans bank, og som informerede ham om problemer med hans bankkonti. For at beskytte sine værdier blev han instrueret til at hæve penge, tælle dem og afvente et bud fra banken, der ville afhente kontanterne.

Dette skete, og den 85-årige overrakte et større kontant beløb til det påståede bankbud. Dette er et eksempel på en meget tarvelig form for bedrageri. Svindlere kan være svære at gennemskue, og de hævder ofte, at der er problemer med ældre menneskers bankkonti, hvorefter de anmoder om både hævekort og pinkode.

Kort tid efter dukker et bud fra den påståede bank op for at hente kort, pinkode eller i dette tilfælde kontanter. Nogle gange tilbyder svindlerne også at tage smykker og andre værdigenstande med til "boksen". Politiet har modtaget mange lignende anmeldelser på det seneste.

Politiet opfordrer derfor pårørende til især ældre og andre, der ikke er vant til at bruge internettet, til at tale med dem om, hvad de skal gøre, hvis de modtager et lignende opkald. De skal straks afbryde samtalen og huske, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder ringer og beder om betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende.

De kommer heller ikke ud til din bolig for at hente dit kort eller andre værdier. Man skal aldrig udlevere kort eller koder.

Man bør lave et kontrolopkald til bankens hovednummer eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4.

Yderligere information kan findes på Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Politiets Døgnrapport