Vil du være med til at sikre effektiv myndighedsbehandling af virksomheders ansøgninger om projekter og samtidig bidrage til at sikre ansvarlig produktion og fokus på miljøet? Ønsker du at arbejde i et stærkt fagligt miljø med gode udviklingsmuligheder i en spændende styrelse med højaktuelle sager, herunder i relation til den grønne omstilling? Så er det nu, du har muligheden for at komme med på holdet.
Stillingen
Miljøstyrelsen har fået en spændende ny opgave med opbygning af en taskforce til arbejdet med revurdering af miljøgodkendelser. Vi har i løbet af efteråret fået nye kollegaer til opgaven, men har nu brug for en barselsvikar både til taskforce-opgaver og i vores eksisterende brancheteams, hvor der blandt andet udføres både et administrativt og et fysisk miljøtilsyn med virksomheder, samt udarbejdes og revurderes miljøgodkendelser.
Miljøstyrelsen er miljømyndighed for ca. 400 af landets største og miljømæssigt mest komplekse virksomheder, primært inden for miljøbeskyttelsesloven, jordforureningsloven og tilknyttede lovgivninger. Herudover har vi ansvar for visse offshore-aktiviteter, akvakultur og alle større oliepipelines i Danmark.
Enhedens arbejdsform er præget af samarbejde og tillid og med fokus på at skabe resultater af høj faglig kvalitet.
Afledt af vores nye opgave med taskforce søger vi en barselsvikar til et af vores kontorer i henholdsvis Slagelse, Aarhus eller Odense.
Dine hovedopgaver vil blandt andet være:
- Miljøgodkendelse af virksomhedsprojekter inden for f.eks. kraftværker, kemiske, farmaceutiske og metalforarbejdende virksomheder, lufthavne, deponeringsanlæg og affaldsforbrændingsanlæg. Vi har i alt 16 brancheområder, og afhængigt af din kompetenceprofil, vil det blive bestemt i hvilket brancheteam, du vil skulle løse opgaver
- Revurdering af miljøgodkendelser og implementering af nye EU miljøkrav (BAT/BREF)
- Miljøvurdering (VVM)
- Miljøtilsyn og håndhævelse
Du har gerne faglig erfaring inden for miljøområdet - måske som miljøsagsbehandler i en kommune eller som rådgiver.
Vi kunne godt tænke os, at du:
- Har en relevant uddannelse som f.eks. ingeniør, biolog, geolog, kemiker eller lignende
- Har erfaring med regulering af virksomheders miljøforhold. Det være sig fra f.eks. en kommune, rådgivende ingeniørfirma eller produktionsvirksomhed
- Har en analytisk og beslutsom tilgang, flair for sagsbehandling, forvaltning og juridiske problemstillinger og lyst til at sætte dit præg på myndighedsarbejdet
- Er løsningsorienteret, god til at følge op på - og afslutte opgaver
- Er god til at samarbejde samt både at give - og modtage sparring
- Trives i en travl og omskiftelig hverdag
- Er en god kollega med et godt humør, der tager aktivt del i enhedens videndeling
Vi er ca. 110 medarbejdere, heraf 4 kontorchefer og 8 funktionsledere, der arbejder i Aarhus, Slagelse og en mindre gruppe i Odense. Vi er organiseret i teams og arbejder meget på tværs med dygtige kolleger i resten af landet, som oftest med brug af videomøder.
Hos os får du:
- En fleksibel arbejdsplads, der værdsætter ”det hele menneske”
- Et inspirerende kollegialt miljø hvor vi hjælper og støtter hinanden
- Udfordrende og afvekslende arbejdsopgaver til gavn for miljøet
- Et stærkt fagligt miljø der opbygges løbende
- Gode muligheder for kompetenceudvikling/efteruddannelse
Som godkendelses- og tilsynsmyndighed på virksomhedsområdet lægger vi stor vægt på, at virksomhederne oplever os som en effektiv og professionel samarbejdspartner. Vi skal balancere hensynet til både miljø og vækst, og har fokus på effektiv og korrekt sagsbehandling. Herudover bidrager vores erfaring fra sagsbehandlingen til udvikling af nye regler i samarbejde med Miljøstyrelsens øvrige enheder og til løbende optimering af forretningsgange og organisering.
Løn- og ansættelsesvilkår
Tjenestestedet vil være enten: Antvorskov Allé 139c, 4200 Slagelse, Lyseng Alle 1, 8270 Højbjerg eller Tolderlundsvej 3, 5000 Odense C.
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til én af nedenstående overenskomster:
- Den til enhver tid gældende Fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet og Offentligt Ansattes Organisationer - Det Statslige Område samt tilhørende organisationsaftale for Kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (HK)
- Den til enhver tid gældende Fællesoverenskomst mellem Skatteministeriet og en række Akademiker-organisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten)
- Den til enhver tid gældende Fællesoverenskomst mellem Finansministeriet og Lærernes Centralorganisation og CO10 Centralorganisation af 2010 (LC/CO10-fællesoverenskomsten) samt tilhørende organisationsaftale for jordbrugsteknologer/jordbrugsteknikere i staten samt forsøgsteknikere ved Aarhus Universitet.
Der er tale om en midlertidig ansættelse frem til 31. maj 2026. Stillingen ønskes besat snarest muligt.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte kontorchef Sanne Gärtner (tlf. 2246 5389) eller Morten Østergaard (tlf. 4196 9409).
Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV, uddannelsesbevis m.m. senest d. 4. maj 2025.
Vi forventer at holde samtaler i hhv. Slagelse d. 15. maj 2025 og i Aarhus d. 15. maj 2025. I forbindelse med samtalen skal du evt. forberede og gennemgå en relevant case. I så fald, orienteres du herom efter koordinering af en evt. samtale.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Slagelse Kommune
-Virksomheden tilbyder:
dagarbejde
-Arbejdsgiver:
Miljøstyrelsen Slagelse, Antvorskov Alle , 4200 Slagelse
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 04-05-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/f067fa91-9040-48ce-a171-e7e32c497365