BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet
Ungeenheden søger en erfaren, helhedsorienteret og tværfagligt stærk leder til vores vejledningsteam.
Hvem er vi?
Ungeenheden arbejder med målgruppen unge fra 14 til 30 år. Vi blev etableret i august 2021 og er sammensat af en række forskellige fagligheder, som på forskellig vis støtter unge i at komme i uddannelse og beskæftigelse. Enheden tæller således uddannelsesvejledere, sagsbehandlere på forskellige lovgivninger, jobkonsulenter, forskellige indsatsmedarbejdere og administrative funktioner.
Vi er organiserede i fire overordnede teams: Et myndighedsteam, et indsatsteam, et kriminalpræventivt team og et vejledningsteam.
Vi søger en leder til vores vejledningsteam.
Teamet består af 21 meget kompetente og erfarne uddannelsesvejledere. Disse er aktuelt opdelt i forhold til grundskolevejledning, ungevejledning og specialvejledning. Vi arbejder pt. på at implementere en distriktsorganisering pr. 1.8.24, hvor vejlederne rykker tættere sammen med vores ungeguides, rådgiverne på Børn og familieområdet, skolerne osv. i et distriktssamarbejde, og derudover arbejder vi på at redefinere vejledningsopgaverne og sammensætningen af teams. Desuden skal vi pr. 1. august 2024 i gang med at implementere en ny sammenhængende plan for vejledningsindsatsen i samarbejde med grundskolerne, og så videreudvikler vi kontinuerligt på det tætte tværfaglige samarbejde i regi af KUI (Kommunal Unge Indsats). Hele Ungeenheden skal – sammen med det øvrige center – fra september deltage i et ambitiøst udviklings- og kompetenceforløb, hvor vi alle bliver undervist i 2 diplommoduler på Absalon i samskabelse, fælles mindset, tværfagligt samarbejde osv. med udgangspunkt i vores børn og ungepolitik. Dermed får vi på tværs af en masse aktører på børn og ungeområdet et fremtidigt fælles grundlag at stå på i vores store bestræbelser på at blive dygtigere til blandt andet tidlig opsporing og tidlig forebyggelse. Dette udviklingsforløb skal du naturligvis som leder være med til at understøtte, drive og motivere.
Ungeenheden er en del af Børn og Unge, som også består af afdeling Børn og Familie som er myndighed på barnets lov, afdeling Trivsel og Udvikling som er udfører og rummer familiehuse og døgntilbud samt Administration og Udvikling som rummer administrationsmedarbejdere og konsulenter. Der er i centerledelsen stort fokus på sammenhængskraft og samarbejde, og der eksisterer et godt og effektivt samarbejde på tværs af afdelingerne. Dette styrkes yderligere, når vores kollegaer i Børn og Familie og Administration og Udvikling rykker ud på vores matrikel efter sommerferien.
Ungeenheden er vækstet meget de seneste år og er nu på ca. 100 medarbejdere. Senest tilkommet er gode kollegaer der arbejder med indsatser jf. §85 og gode kollegaer der arbejder med det kriminalpræventive område, herunder ssp. Derudover har vi pr. 1. februar 2024 opstartet et ICM-projekt i samarbejde med styrelsen, hvor 3 medarbejdere og en projektleder afprøver og udvikler indsatser og opsporingsmodeller ift. unge i hjemløshed.
Afdelingen drives dagligt af en afdelingsleder og tre teamledere, hvoraf den ene som sagt er leder for vejledningen. I lederteamet lægger vi stor vægt på relationel ledelse, og vi har et meget tæt samarbejde omkring kerneopgaven.
Om jobbet
Ledelsesopgaven består overordnet i at lede vejledningsteamet personalemæssigt, strategisk og fagligt. Der følger ikke budgetansvar med stillingen, da budgettet ligger centralt hos afdelingsleder. Der er dog ansvar for ledelsestilsyn og faglige bidrag ifm. budgetopfølgninger mv., ligesom der er ansvar for at bidrage til sagsfremstillinger osv. til politisk niveau.
Derudover vil der være deltagelse i en del forskellige fora såsom skolelederforum, STU Visitation, FGU samarbejdsfora m.v.
Vejledningsmedarbejderne er helt centrale i relation til det tværfaglige samarbejde omkring de unge, og vi finder hele tiden nye samarbejdsflader, som vi vil dyrke. Den nye leder skal således være særdeles tværfagligt indstillet og bidrage til at bygge broer til andre vigtige samarbejdspartnere såsom ungdomsuddannelserne, grundskoler, virksomheder m.fl.
Der er to store opgaver fra start, som er vigtigt, at du som leder kan drive fremad. Den ene er vores nye organisering i distriktsteams, som skal understøttes fagligt og ledelsesmæssigt. Den anden er implementeringen af den sammenhængende plan. Der er god faglig bistand at hente på begge opgaver, så du kan fokusere på ledelse og styring. Derudover er der selvfølgelig en masse driftsopgaver og et stort netværk som du skal have kendskab til, men det bliver der lagt en god plan for.
Der er desuden behov for at du har erfaring med – og prioriterer – at arbejde med arbejdsmiljø og trivsel. Vi har i Ungeenheden det sidste halve års tid arbejdet med definition af kerneopgaven, kerneydelser og konkrete fagopgaver for at blive skarpere på at kunne prioritere i pressituationer og i det hele taget kontinuerligt arbejde med det psykiske arbejdsmiljø. Vi arbejder med at skabe et vitaliserende miljø og bruger blandt andet en model for vitaliserende samtaler mellem leder og medarbejder for at understøtte dette. Derudover arbejder vi med Garuda profilsystem i både vores 1:1 samtaler, vores teamdrøftelser og i vores overordnede strategiske arbejde med Ungeenhedens output.
Vi søger en teamleder der
- har relevant ledererfaring og gerne lederuddannelse på f.eks. diplomniveau. Relevant ledererfaring kan forstås bredt rent fagligt, men det vil være en fordel at have et kendskab til vejledningsopgaven.
- kan bedrive ledelse af 21 fagligt meget kompetente medarbejdere og dermed balancere medarbejdernes behov for tæt ledelse med sammes behov for selvtilrettelæggelse.
- er datastærk og kan udøve databaseret ledelse
- er meget tværfagligt funderet, er en god relations skaber, ser muligheder på tværs af fagligheder og sektorer og kan stå stærkt i ledelsessamarbejdet på tværs
- møder ind med godt humør der smitter
- kan engagere og begejstre og skabe følgeskab
- kan drive forandringsprocesser og løbende følge op på implementering osv
- er tydelig i sin kommunikation og formår balancen mellem at inddrage og involvere og trække af på ledelsesbeslutninger
- kan og vil udfordre det øvrige ledelsesteam fagligt og strategisk
- arbejder anerkendende og kan lede værdibaseret
- være lydhør overfor personalets ideer og input
- kan lede situationsbestemt
- se medarbejderens særlige styrker og støtte ham/hende i at udnytte dem
Vi kan bl.a. tilbyde
- en afdeling i stor udvikling i et center i stor udvikling
- en afdeling med et højt fagligt niveau
- en afdeling hvor der også gøres meget for det sociale, og hvor et velfungerende festudvalg arrangerer flere gode arrangementer om året
- direkte ledelse af 21 meget kompetente medarbejdere der dribler med rigtig meget selv, men også har behov for ledelsesmæssig opbakning, understøttelse og styring
- et stærkt lederteam – både internt i Ungeenheden men også på tværs til lederkollegaer i centeret
- løbende lederudviklingssamtaler og -sparring
- ansættelse i et center der står over for et spændende år med fælles kompetenceudvikling på tværs af fagligheder og afdelinger
- ansættelse i en kommune der vækster og på et område, som har høj prioritet politisk
Opgave som en del af ansøgningen
Vi arbejder dedikeret med nogle strategiske temaer i afdelingen, som er
- Fællesskab, Samarbejde og Forståelse
- Kreativitet, Inspiration og Udvikling
- Kvalitet, Systematik og Ordentlighed
- Effektivitet, Energi og Ambitioner
Hvor bor vi
Ungeenheden har til huse i Slagelse Kommunes uddannelsesfirkant, hvor mange af uddannelserne ligger. Adressen er Bredahlsgade 3C, Slagelse. Ungeenheden ligger centralt placeret ca. 10 minutter til fods fra Slagelse Station. Der er mange der pendler til kommunen, og kommer du med tog, tager det under en time fra København H og ca. en halv time fra Odense.
Ansættelsesvilkår
Arbejdstiden er fuld tid.
Løn og ansættelse vil ske i henhold til gældende overenskomst.
Forventet tiltrædelse 1. oktober 2024 eller hurtigst muligt derefter.
Ansøgningsfrist
- mandag d.en 19. august 2024
Rekrutteringsprocessen
Samtaler vil blive afholdt torsdag den 22. august og fredag den 23. august.
Der afholdes én samtalerunde, men samtalen vil foregå over længere tid. Du vil i forbindelse med samtalerne blive præsenteret for en case som du skal arbejde med.
Kandidater, der inviteres til samtale, skal udfylde en Garuda Profiltest.
Flere oplysninger
Ønsker du at høre nærmere om stillingen eller har spørgsmål kan du kontakte
- afdelingsleder, Mads Larsen, telefon 20 18 40 12 / mail: malbe@slagelse.dk
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Slagelse Kommune
-Virksomheden tilbyder:
Fastansættelse: fuldtid
-Arbejdsgiver:
Jobcenter Slagelse - ungeafdelingen, Bredahlsgade, 4200 Slagelse
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 19-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6080150