Jurist til pesticid- og biocidteam hos kemikalieinspektionen i Slagelse

dato

Har du lyst til at indgå i et juridisk og kemisk-fagligt miljø af professionelle inspektører og håndhævelsesjurister, hvor vi lægger vægt på en målrettet kontrol og proportionel håndhævelse?
Vil du arbejde med juridisk kvalitetskontrol inden for håndhævelse i pesticidområdet, og har du erfaring omkring pesticidregulering, så er du måske vores nye kollega.


Opgaver i enheden og organisering
Kemikalieinspektionen fører kontrollerer og håndhæver ud fra kemikalielovgivningen og de regler, der er knyttet til den lovgivning. Kemikalieinspektionen er fysisk placeret i Slagelse, men udfører kontrol og håndhævelse af kemikalieområdet (non-food) i hele Danmark. Kemikalieinspektionen består pt. af 26 medarbejdere.

Kemikalieinspektionens arbejdsområde omfatter blandt andet kontrol og håndhævelse ift. klassificering, mærkning, opbevaring, restriktioner og markedsføring af en bred vifte af produkter, stoffer, blandinger og artikler, herunder pesticider, biocider, gifte og andre kemiske produkter, over CLP-mærkning, REACH-registrering og -restriktioner, kosmetik, elektronik, HFC-gasser til PIC- og POP-stoffer såvel som legetøj. Kemikalieinspektionen samarbejder med kontrolmyndighederne i nordisk- og EU-regi på kemikalieområdet, herunder forbrugerprodukter.

Kemikalieinspektionen ledes af en kontorchef og to funktionsledere.
Inspektionen er organiseret i to teams, hhv. et Forbrugerprodukt- & CLP-team og et Pesticid- & Biocidteam under hver sin funktionsleder. Du vil blive en del af Pesticid- & Biocidteamet.

Du vil hos Kemikalieinspektionen få en arbejdsplads med høj fleksibilitet, gode kolleger og med plads til læring og udvikling. Vi kan fx tilbyde:

  • Mulighed for hjemmearbejde i op til to dage ugentligt.
  • Flextid og betalt frokost.
  • Sidemandsoplæring fra dag 1, så du kommer godt ind i tingene. Derfor har vi en mentorordning for nye kollegaer og et fastlagt program for din indledende ansættelsesperiode.
  • Kompetenceudvikling og i øvrigt en høj grad af videndeling inden for styrelsen.
  • Plads til alt den faglige nysgerrighed, som du måtte have.
  • Fantastiske kollegaer, uanset om du har brug for faglig snak eller kollegialt samvær.
Vi søger specifikt en kollega som jurist på pesticidområdet med opgaver omkring:

  • Du vil komme til at arbejde med håndhævelse over for landbrugere, gartnerier og andre brugere, samt forhandlere af plantebeskyttelsesmidler. Det kan omfatte håndhævelse i forhold til ulovlig anvendelse, markedsføring og besiddelse af plantebeskyttelsesmidler m.m. Derudover består arbejdsopgaverne også i at håndhæve overtrædelser konstateret ved indberetninger og ved beslaglæggelser af ulovlig import af plantebeskyttelsesmidler, tilbageholdt af tolden.
  • Du vil primært komme til at fungere som juridisk sparringspartner med inspektørerne, hvor du skal træffe juridiske beslutninger og foretage juridisk kvalitetssikring. Det er vigtigt, at du kan bevare overblikket og skabe resultater, da du sammen med pesticidgruppens anden jurist skal sikre flow i håndhævelsesprocessen.
  • Endvidere forventes du at deltage i sagsbehandlingen af inspektionens øvrige løbende indberetninger - hovedsaglig pesticid-relateret og øvrig sagsbehandling jf. forvaltningslovgivningen
  • Det er samtidig vigtigt, at du kan samarbejde på tværs af fagligheder, kan forstå og forklare juridiske problemstillinger og sætte dig ind i miljø- og sundhedsfaglige overvejelser.
  • Du forventes også at tage aktiv del i enhedens samlede opgavevaretagelse, herunder Direktions- og Departementsbetjening, og at kunne sætte dine ansvarsområdet ind i et bredere perspektiv.
Kvalifikationer
Du har en relevant uddannelse som jurist, enten cand. jur., cand. merc. jur., eller tilsvarende juridisk uddannelse på kandidatniveau.
Vi lægger vægt på, at du:

  • Har erfaring med administrativt arbejde, har digitale kompetencer, eller er vant til at navigere i og anvende digitale værktøjer i din hverdag.
  • Er en holdspiller, som kan inddrage, engagere og etablere kontakt til relevante kollegaer og sikre tæt samarbejde i sagsgangene.
  • Har erfaring med eller mod på at udføre kontrol og håndhæve over for virksomheder og borgere.
  • Besidder gode kommunikationsevner, både skriftligt og mundtligt.
  • Har gode engelskkundskaber i tale og på skrift.
  • Udviser selvstændighed, udadvendthed, overblik, drive og godt humør.
  • Har kørekort og er indstillet på rejseaktivitet i Danmark ifm. kontrolbesøg, herunder med eventuel overnatning ude.
Det kunne også være fordel hvis du har:

  • Erfaring med håndhævelse.
Vi forventer desuden, at du er detaljeorienteret, dynamisk og arbejdsom. Du trives i et miljø, hvor hverdagen primært er koncentreret om sagsbehandling. Dine kolleger er fagligt meget kyndige, barren er sat højt og vi videndeler meget gerne. Derudover sætter vi pris på en hyggelig snak over frokosten, der også rummer ikke-faglige emner.

Miljøstyrelsen er en del af Miljø- og Ligestillingsministeriet, og myndighed på miljø- og naturområdet. Vi arbejder for rent vand, sikker kemi og grøn produktion. Vores kerneopgave er at omsætte natur- og miljølovgivningen til virkelighed, og målsætningen er at balancere hensynene til både beskyttelse og benyttelse.

Miljøstyrelsen er landsdækkende og har ca. 900 medarbejdere. Styrelsens hovedkontor med ca. 500 arbejdspladser har til huse i Odense. Vi er en organisation, der bygger på et stærkt, fagligt fundament, og hvor nye og erfarne medarbejdere arbejder, skaber og lærer sammen. Det er en fælles ambition at skabe grobund for en sjov og spændende hverdag med en rig idékultur og en arbejdsplads, der er en af statens bedste. Og det er ambitionen at gøre det samtidig med, at vi har øjne og ører på natur og miljø i Danmark.

Løn og ansættelsesvilkår
Løn- og ansættelsesvilkår er i henhold til den til enhver tid gældende Fællesoverenskomst mellem Finansministeriet og en række Akademikerorganisationer for akademikere i staten (Akademiker-overenskomsten).

Der er tale om fast stilling.

Tjenestestedet vil være Antvorskov Allé 139 c, 4200 Slagelse.

Ansættelsesområdet er Miljø- og Ligestillingsministeriet med tilhørende institutioner.

Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte kontorchef Kim Holm Boesen på tlf. 2162 5966 eller funktionsleder Hanne Holst Linulf på tlf. 4178 2005.

Sådan søger du stillingen
Du søger stillingen online ved at sende din ansøgning, CV og eksamensbevis m.m. senest d.
25. maj 2025.

Vi planlægger at holde samtaler i uge 23 – 2025.

Forventet jobstart den 1. august 2025, eller tidligere.

Du vil forud for en evt. samtale blive bedt om at forberede en case, som du præsenterer til samtalen.

Vi ser frem til at modtage og læse din ansøgning.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Slagelse Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Miljøstyrelsen Slagelse, Antvorskov Alle , 4200 Slagelse

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 25-05-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/c9c82ad4-c6de-4a00-bebe-eb72f5191d6c

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet