Flere borgere er blevet kontaktet af bedragere, der udgav sig for at være fra deres bank og advarede om mistænkelige overførsler fra deres konti. Bedragerne opfordrede borgerne til at handle hurtigt og få et nyt betalingskort. Kort efter samtalen dukkede en person op på borgernes adresse.
I tre ud af fire tilfælde lykkedes det bedragerne at få udleveret betalingskort og pinkode, hvilket de udnyttede til at hæve penge fra borgernes konti i Guldborg, Vordingborg og Ruds Vedby. En borger i Slagelse undgik dog at blive narret ved at smække røret på.
Politiet efterforsker sagerne som bedrageri og opfordrer til at være skeptisk over for ukendte personer, der udgiver sig for at være fra banken eller myndigheder. Ældre mennesker er ofte mål for sådanne bedragerier, og det anbefales at afbryde samtalen og ringe til yngre pårørende for hjælp.
Det er vigtigt at tale med ældre familiemedlemmer eller venner om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort. Banker eller offentlige myndigheder vil aldrig uopfordret bede om pengeoverførsler eller personlige oplysninger, og de kommer ikke ud til bopælen for at hente kort.
Man bør straks afbryde samtalen og lave et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. For mere information, kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.