Slagelse Kommune lancerer afhentningsservice for asbestaffald fra private hjem

Foto: Slagelse Kommune.
dato

Slagelse Kommune indfører ny ordning for sikker bortskaffelse af asbestaffald

Byrådet i Slagelse Kommune har vedtaget et nyt husholdningsregulativ, som introducerer en ordning, der tillader husejere at få afhentet asbestaffald direkte fra hjemmet. Dette nye tiltag, der træder i kraft den 1. april, eliminerer behovet for, at borgere selv transporterer det farlige affald til genbrugspladserne.

Med det nye regulativ kan private husholdninger i Slagelse Kommune bestille afhentning af asbestaffald gennem AffaldPlus. Denne service vil hjælpe med at sikre en korrekt og sikker bortskaffelse, der minimerer risikoen for spredning af de sundhedsskadelige asbestfibre.

Ændringen kommer i kølvandet af strammere regler for håndtering af asbestaffald, som blev indført den 1. januar. Mens større nedrivningsarbejde skal udføres af autoriserede håndværkere, kan private borgere udføre kortvarigt arbejde som eksempelvis udskiftning af enkelte asbestholdige eternitplader.

Afhentningsordningen er tilgængelig for mindre mængder asbest (under 1 ton) og er designet specifikt til private husholdninger, hvilket betyder, at erhvervsvirksomheder ikke kan benytte sig af ordningen. For større mængder, mere end 1 ton, er det nødvendigt at anmelde og få det bortskaffet af en autoriseret håndværker.

Prisen for afhentning er fastsat til 375 kr., hvilket inkluderer en bigbag, der skal hentes på genbrugspladsen. Borgerne kan bestille og betale for deres bigbag via AffaldPlus’ selvbetjeningsløsning. Asbestaffaldet skal pakkes korrekt i henhold til de gældende sikkerhedsregler, inden AffaldPlus henter og kører affaldet til et miljøanlæg for nedgravning.

For yderligere oplysninger kan formanden for Klima- og Miljøudvalget, Jørgen Grüner, kontaktes på telefon 92 43 82 28.

https://www.slagelse.dk/da/nyheder/ny-ordning-skal-goere-det-sikkert-at-komme-af-med-asbest/

Kilde: Slagelse Kommune