Erfaren integrationsrådgiver til integrationsindsatsen

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Erfaren integrationsrådgiver med mod på mere – En stilling med fokus på stærk faglighed og koordinering

Har du interesse i at skabe en positiv indvirkning på mennesker og bidrage til deres udvikling og fremskridt? Er du drevet af at anvende dine stærke juridiske færdigheder i dagligdagen og samarbejde på tværs af fagområder med dygtige kollegaer? Trives du i en koordinerende rolle mellem borgere, virksomheder og forvaltninger og andre myndigheder? Så opfordrer vi dig til at læse videre!

Integration og Netværk i Slagelse Kommune har de sidste 10 år været en af de førende kommuner i forhold til at hjælpe nyankomne udlændinge i arbejde og uddannelse. Vores mål er klart: Vi ønsker at forsætte det vigtige arbejde, og vi har brug for din hjælp, da vi forsat modtager mange nye flygtninge.

Vi tilbyder en arbejdsplads, hvor der er frihed under ansvar, gode muligheder for selv at tilrettelægge arbejdsopgaver og fleksibel arbejdstid. Vi har mulighed for hjemmearbejde, når det passer ind i opgaven, og har lavt sygefravær. Vi er engagerede, lægger vægt på faglig udvikling, et godt kollegialt fællesskab med fokus på teamwork og udvikling af nye initiativer, der løbende tilpasses en foranderlig verden.

For at opretholde og styrke vores faglige miljø, søger vi en erfaren kollega, der kan håndtere sagsbehandling og myndighedsopgaver efter Integrationsloven og Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats på et højt fagligt niveau.

Om os

Integration og Netværk er koordinerende forvaltning på integrationsområdet i Slagelse Kommune. Vi har et bredt samarbejde på tværs af kommunen og består af 25 kollegaer, der arbejder som integrationsrådgivere, jobformidlere, tolke, familiekonsulenter og i administrative funktioner samt en afdelingsleder. Vi vægter gode kommunikationsevner, ordentlighed, et godt arbejdsmiljø samt gensidig støtte og sammenhæng i vores opgaver.

Vi er blandt andet ansvarlige for det 5-årige integrationsprogram og modtager nyankomne flygtninge, hvor vi lægger vægt på at etablere et godt fundament for at bo og arbejde i Danmark. Vi fokuserer på både børn og familier, samt mulighederne for uddannelse, arbejde og danskundervisning.

Vores indsats omfatter borgere i forskellige situationer, herunder aktivitetsparate og jobparate, borgere på ydelse, selvforsørgende, ægtefælleforsørgede, studerende og EU-arbejdstagere og borgere som ønsker at repatriere. Derudover hjælper vores familiekonsulentteam med opgaver efter Servicelovens § 11, stk. 3, ved at yde forebyggende støtte til børn og familier.

Om dig

Vi leder efter en erfaren kollega med stærke faglige og juridiske kompetencer, som kan bidrage til at øge vores samlede faglige kapacitet gennem vidensdeling. Da stillingen er koordinerende, er det afgørende du har flere års erfaring med myndighedsopgaver inden for enten integrationsområdet og/eller beskæftigelsesområdet.

De primære opgaver omfatter

  • Varetagelse af sagsbehandling og myndighedsfunktion med tilrettelæggelse af et program, hvor der er fokus på progression, ejerskab, inddragelse og relevant opfølgning på fælles aftaler i et realistisk forløb
  • Vejledende samtaler med fokus på at hjælpe nyankomne og herboende udenlandske borgere med at finde beskæftigelse eller starte på en uddannelse
  • Afklaring, motivation og støtte til deltagelse i aktiviteter og tilbud, som sigter mod job eller uddannelse
  • Sagsbehandling, som inddrager relevant vejledning i relation til de mange lovgivninger på integrationsområdet, herunder bidrage til udvikling og koordinering af den samlede opgavevaretagelse i afdelingen
  • Bidrage til det samlede overblik i opgaveløsningen, herunder vidensdele information fra de mange myndigheder vi samarbejder med og til dels er underlagt: SIRI, Udlændingestyrelsen, Hjemrejsestyrelsen, STAR, Ankestyrelsen mfl.

Vi lægger særlig vægt på disse faglige kvalifikationer
  • Uddannelse som socialrådgiver eller en tilsvarende juridisk/forvaltningsretlig uddannelse på bachelorniveau eller kandidatniveau, som giver dig evnen til at omsætte lovgivning i meningsfuld praksis for borgerne
  • At du selvstændigt kan sætte dig ind i lovstof og afgørelser fra fx. Ankestyrelsen og omsætte det til praksis
  • Erfaring med systematik, datadisciplin og opfølgning i en sagsbehandlingsproces
  • At du behersker dansk i både skrift og tale med henblik på at kunne udarbejde skriftlige vurderinger og afgørelser på højt niveau
  • En metodisk bevidst tilgang til samtaler, der skaber både tillid, motivation og forståelse – samt danner grundlag for borgerne selv kan tage ejerskab i at styrke deres muligheder for lære dansk, blive selvforsørgende og/eller få en uddannelse
  • Det vil være en fordel, men ikke et krav, hvis du har kendskab til samspillet og konsekvenserne mellem udlændingeret, socialret og beskæftigelseslovgivning

Desuden vil det blive værdsat, hvis du har erfaring med Schultz Fasit, men ikke et krav.

Personlige egenskaber vi værdsætter
  • Stor selvindsigt og refleksion i opgaveløsningen.
  • Evnen til at møde folk empatisk og nysgerrigt samt opbygge positive relationer til både borgere, kollegaer og samarbejdspartnere
  • Bevidsthed om, at mennesker er i stand til mere, end de selv tror, og evne til at opfange (ofte usagte) signaler, hvis der opstår tvivl eller utryghed
  • Bevidsthed om at arbejde positivt navigerende i et felt, hvor der er meget på spil – det er folks livsgrundlag, vi skal støtte op om
  • Dygtig til at koordinere mellem mange aktører internt som eksternt
  • Evnen til at være struktureret og selvstændigt kunne planlægge og prioritere din opgaver
  • En tydelig teamplayer, der bidrager til både fælles opgaveløsning og et godt arbejdsmiljø
  • Evnen til at forblive rolig, målbestemt og tålmodig, når det kræves

Det er en fordel, hvis du har kørekort og eventuelt kan stille egen bil til rådighed i opgaveløsningen, men ikke et krav.

Løn og ansættelsesvilkår

Forventet tiltrædelse: 1. oktober 2023.

Løn- og ansættelsesvilkår efter gældende overenskomst. Lønnen fastsættes efter principperne i Ny Løn efter forhandling med den faglige organisation.

Der kræves fremvisning af straffeattest ved ansættelse i Slagelse Kommune.

Du må forvente at vi indhenter referencer.

Rekrutteringsprocessen

Send din ansøgning med relevante bilag, herunder CV samt dokumentation for uddannelse senest
  • mandag den 7. august 2023
  1. samtalerunde forventes afholdt mandag den 14. august.
  2. samtalerunde forventes afholdt fredag den 18. august.

Ønsker du yderligere oplysninger

Er du velkommen til at kontakte følgende i Integration og Netværk
  • Afdelingsleder Helle Sofie Dedenroth Larsen på mail helrs@slagelse.dk, og ved Helles autosvar om ferie,
  • Koordinationskonsulent Lisbeth Downing på mail lkjun@slagelse.dk.

Vi glæder os til at høre fra dig.

 

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Slagelse Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Slagelse Kommune, Kalundborgvej 59, 4200 Slagelse

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 07-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://portal.signatur.dk/ExtJobs/DefaultHosting/JobApplication.aspx?ClientId=1519&ERId=83135

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5862119

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet