Politiet i Slagelse: Fokus på forebyggelse af bankbedragerier

dato

Onsdag eftermiddag var politiet til stede i Vestsjællandscentret i Slagelse, hvor de engagerede sig i dialog med både yngre og ældre borgere. Formålet var at oplyse om forebyggelse af "bankbedragerier", og der blev uddelt foldere med gode råd.

Politiet understregede vigtigheden af at være skeptisk, når ukendte personer kontakter en og udgiver sig for at være fra banken eller en myndighed. Især ældre mennesker er ofte mål for sådanne bedragerier. Et godt råd er at afbryde samtalen og kontakte yngre pårørende for hjælp.

Borgere blev opfordret til at tale med ældre familiemedlemmer eller venner om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort. Det blev også foreslået at få et udeladt telefonnummer for at undgå svindlere, hvilket kan gøres ved at kontakte ens teleselskab.

Politiet mindede om, at banker eller offentlige myndigheder aldrig uopfordret vil bede om pengeoverførsler eller personlige oplysninger, og de vil heller ikke komme uopfordret til din bopæl for at hente dit kort. Man bør aldrig udlevere kort eller koder. Hvis man modtager en mistænkelig opkald, bør samtalen straks afbrydes, og der bør laves et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller politiets servicecenter på telefonnummer 1-1-4.

For yderligere information kan man besøge Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi