Den 1. juli træder den nye ældrelov i kraft, og Slagelse Kommune er i gang med at forberede de gradvise ændringer, der vil finde sted over de næste to år. Loven har til formål at øge borgernes selvbestemmelse og sikre en helhedsorienteret pleje. Med fokus på sammenhængende pleje- og omsorgsforløb ønsker kommunen at inddrage både borgere, pårørende og medarbejdere i processen.
I den nye struktur vil borgerne blive visiteret til nye forløb i stedet for enkelte ydelser, hvilket skaber større fleksibilitet i planlægningen af dagligdagen. Kompetenceudvikling af medarbejdere sker løbende for at sikre, at alle kan følge med i de nye strukturer.
En af de mest markante ændringer vil ske fra den 3. november 2025, hvor fastsatte teams vil tage sig af borgernes praktiske hjælp, personlig pleje og sundhedsopgaver. Dette tiltag har til formål at skabe kontinuitet og øge tilliden mellem borgerne og plejen.
For at informere borgerne om lovens betydning, har Slagelse Kommune udarbejdet og delt informationsmateriale. Ønsker man yderligere information, kan Therese Gjerde Corfix, Chef for Sundhed og Ældre, kontaktes pr. e-mail tgjen@slagelse.dk eller telefon 29 72 98 23.
For flere detaljer om den nye ældrelov og dens implementering kan man besøge Slagelse Kommunes hjemmeside.