Slagelse Kommune iværksætter undersøgelse for at forbedre foreningslivet

Foto: Slagelse Kommune.
dato

Slagelse Kommune sætter fokus på foreningslivets udfordringer med ny undersøgelse. Initiativet har til formål at gøre det lettere at være frivillig og drive en forening ved at identificere og adressere problemområder.

Slagelse Kommune tager nu aktive skridt mod at forstå og forbedre vilkårene for foreninger og frivillige i området. En ny undersøgelse er sat i gang, og alle foreninger samt borgere opfordres til at deltage i denne spørgeskemaundersøgelse, som skal afdække udfordringerne i foreningslivet.

Som en del af budgetforliget 2024-2027 har kommunen afsat 50.000 kr. til at gennemføre undersøgelsen og processen. Formålet er klart: Det skal være lettere at drive en forening og arbejde som frivillig.

Undersøgelsen vil dykke ned i specifikke problemstillinger som administrative byrder, medlemsregistrering, oprettelse af foreningskonti og ansøgningsprocedurer. Den tager udgangspunkt i en tidligere undersøgelse fra Kulturministeriet i 2022.

Spørgeskemaet er udarbejdet af en arbejdsgruppe fra Folkeoplysningsudvalget og gennemføres digitalt. Idræts-, interesse-, sociale foreninger og selvorganiserede grupper opfordres til at deltage. Derudover kan deltagerne angive, hvis de ønsker at bidrage i efterfølgende dialoger om løsningsforslag.

Tidsrammen for udfyldelse af spørgeskemaet strækker sig frem til den 7. april 2025, og deltagelse er muligt indtil da. For mere information kan Troels Brandt, formand for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, eller Jørn C. Nielsen, formand for Folkeoplysningsudvalget, kontaktes.

Kontaktoplysninger:

https://www.slagelse.dk/da/nyheder/ny-undersoegelse-saetter-foreningslivets-udfordringer-i-fokus/

Kilde: Slagelse Kommune